assortment

آسیب های اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر

در هیچ زمانی و در هیچ جامعه ای نمی توان آسیب های اجتماعی که مواد مخدر ایجاد کرده است را نادیده گرفت. اما باید دانست چرا این آسیب ها بوجود می‌آیند و چگونه برطرف می شوند که با آگاه سازی اشخاص بتوانیم چنین آسیب هایی را به حداقل برسانیم و با هم جامعه ای سالم بسازیم.

آسیب های اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر

 

آسیب های اجتماعی اعتیاد

آسیب های اجتماعی اعتیاد بر کسی پوشیده نیست. امروزه در تمامی جوامع، سن اعتیاد به مواد مخدر پایین آمده و قشر نوجوان را در‌برگرفته. تنوع این مواد بسیار زیاد شده است و علاوه بر مواد اعتیاد آور سنتی که قبلا مورد استفاده بوده است مواد صنعتی هم اضافه شده که وابستگی و عوارض شدید‌تری نسبت به مواد سنتی دارد.
در ابتدا لازم است بدانیم چرا با وجود آگاهی جوامع از عوارض جبران ناپذیر این مواد، باز هم تعداد مصرف کنندگان آن زیاد است و آسیب های اجتماعی زیادی از این کانال میبینیم؟ همانطور که میدانیم فعالیت در شبکه های اجتماعی بسیار گسترش یافته است و جوانان و نوجوانان از مخاطبان اصلی این فضاها هستند. با نهایت تاسف باید اعلام کنیم قشر میانسال ما، تمایلی به استفاده از شبکه های اجتماعی نشان نمی دهند و با گفتن عباراتی نظیر: فرصت نداریم، وقت نیست و غیره خود را از این فضاها دور نگه داشته‌اند. غافل از اینکه افراد سود‌جو دقیقا از همین کانال تبلیغات گسترده ای انجام می دهند و افراد را در سنین کم به دام می اندازند.
هدف اصلی آنها کسب درآمد سریع و بدون تلاش است. داشتن یک آزمایشگاه زیر‌زمینی که لزوم رعایت بهداشت در آن وجود ندارد، و ترکیب مواد آزمایشگاهی که به راحتی با قیمت های پایین قابل دسترسی هستند، برای آنها کفایت می کند.
تنها مشکل، نوع عرضه مواد مخدر است. افراد سودجو بسیار خلاق تر از تصور ما هستند. آنها از راههای مختلفی با نوجوان، ارتباط می گیرند. امروزه انواع بازی های آنلاین را میبینیم که خودشان یک شبکه اجتماعی جداگانه هستند. در این بازی ها، اشخاص در سنین مختلف و حتی با ملیت های مختلف با هم در ارتباط هستند، آنها می توانند تبلیغ محصول خود را انجام دهند، مشتری خود را شکار کنند و مواد مخدر را برایش ارسال نمایند.
در این میان پدر و مادری که غرق در مشغله های روزمره است، ذره ای شک و تردید به رفتار فرزند خود ندارد.
او فرصت ندارد فرزند را از عوارض خطرناک این مواد آگاه کند، زیرا به دنبال کار و تلاش روزمره است. او فرصت ندارد فرزندش را در‌مورد افراد سود‌جو و نحوه معاشرت با آنها آگاه کند زیرا تصور می کند فرزندش هنوز کودک است و این قبیل آگاه سازی ها لزومی ندارد.
در نتیجه می بینیم نوجوان در خفا، به دام سودجویان افتاده و به دلیل تاثیر گرفتن از تبلیغات مخرب و همچنین رسیدن به حس خوشایند مصرف نوبت اول، دوستانش را نیز به همین راه دعوت می کند.
همین چرخه معیوب باعث می شود، زمانی که فرد به سن جوانی می‌رسد، سابقه چندین سال اعتیاد به انواع مخدر را در خود داشته باشد و سلامت نسل بعد را هم به خطر اندازد

آسیب های اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر

پیشنهادات و راهکارها

در وهله اول از پدر و مادر‌ها میخواهیم که والدین آگاهی باشند و با فرزندانشان رابطه دوستانه برقرار کنند. نه به این معنا که بخواهند در خلوت فرزندشان ورود نابجا کنند، آنها باید نوجوان را به عنوان یک فرد مستقل بدانند و مانند یک فرد مستقل با او رفتار کنند.
برای بالا بردن کیفیت زندگی خود و فرزندتان حتما با یک روانشناس در ارتباط باشید. این را بدانید که هیچ مشغله ای نباید باعث شود که کیفیت زندگیتان کاهش یابد. فرزند شما در هر سن و سالی که باشد متوجه اختلافات خانوادگی می شود و اگر با شما رابطه دوستانه نداشته باشد و یا از طرف خانواده درک نشود، قطعا برای بدست آوردن این آرامش به فضاهای دیگر پناه می برد. در نهایت بدانید، حتی کوچکترین آسیب های اجتماعی از دل خانواده بوجود می آیند. پس سعی کنید خانواده ای سالم و صمیمی بسازید.

آسیب های اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
به بالای صفحه بردن